E-LEARNING VOOR BEDRIJVEN

Hoe ontwikkel je als bedrijf een efficiënt e-learning traject?

Inhoudsopgave.

Ben jij HR- & L&D-manager? Dan kun je dit vast beamen: E-learning is tegenwoordig onmisbaar in elk Learning & Development programma. Het is flexibel, persoonlijk en inzichtelijk. Vele Belgische bedrijven snappen de voordelen van e-learning. Want steeds meer bedrijven kiezen ervoor om opleidingen voor hun medewerkers in e-learningtrajecten te gieten. Jij ook?  

Maar hoe begin je eraan? Hoe ontwikkel je zelf een efficiënt e-learning traject? En hoe zorg je ervoor dat al jouw deelnemers er het meeste uithalen? 

We delen graag onze ultieme tips zodat jouw medewerkers het meeste uit jouw e-learning halen.

Wat is e-learning nu eigenlijk?

Geen onterechte vraag, zo blijkt. Want de meningen verschillen nogal; iedereen definieert e-learning op een andere manier. Voor de éne zijn het online lessen met een trainer. Voor de andere driloefeningen op een e-learningplatform. Niet zo eenvoudig dus! Maar het is wel belangrijk om het op voorhand uit te klaren. Wij hanteren deze definitie: 

Daarbij gebruiken we een set van interactieve online activiteiten zoals polls, open vragen, invuloefeningen, en video's, die altijd en overal beschikbaar zijn dankzij je elektronische devices. Zo bieden we de leerstof op een gerichte manier aan en ondersteunen we het leerproces van de student.  

We zetten ons als talenschool dan ook graag achter die laatste visie: e-learning is ondersteuning. En ze maakt deel uit van een groter blended leertraject. 

brooke-cagle-n1m25jvupEU-unsplash-min

Blended learning

Waar we bij BLCC sterk in zijn is blended learningook wel hybrid learning genoemd. Daarbij dient e-learning als ondersteuning van face-to-face lessen met een trainer. De cursist kan oefeningen maken en zo de verworven vaardigheden inoefenen. Waar en wanneer hij wil!  

Onze taalopleidingen bestaan uit een mix van verschillende componenten. E-learning? Dat is slechts één onderdeel van een groter opleidingstraject. Want soms is persoonlijk contact met een trainer noodzakelijk in je opleiding. Of moet je bepaalde vaardigheden op een andere manier inoefenen dan via de computer. E-learning dient dan als ondersteuning.  

Naast e-learning kan jouw trainingstraject ook bestaan uit individuele coaching onlineklassikale lessenvirtuele klassen in groep met je trainerquizzen in Kahoot, learning challenges, en zoveel meer!   

Onze sterkte? Alle componenten van jouw learning mix perfect op elkaar afstemmen en op elkaar doen inspelen.

Wat zijn de voordelen van e-learning voor je bedrijf?

Dat e-learning vele voordelen biedt, daar zijn we van overtuigd. We geven je graag een overzicht.  

Te starten met het meest voor de hand liggende voordeel van e-learning: de factor van tijd. Wist je dat online leren ongeveer de helft minder tijd kost van je medewerkers? Dat blijkt uit een studie van Brandon-Hall. Niet onlogisch! Want e-learning modules zijn vaak zeer behapbaar: opgedeeld in verschillende kleinere modules die je doorloopt in amper 15 tot 30 minuten. Je plant ze dus makkelijk tussendoor in! Onze Engelse taalcoach Solange bevestigt dat vanuit de praktijk:  

“It’s more beneficial to schedule in 15-20 minutes learning sessions, where you are actively learning and concentrated than to have a 3 hour session on end.” (source: BLCC blog) 

Bovendien heeft deze tijdswinst geen effect op de kwaliteit van het leren. Integendeel! Wie e-learning toevoegt aan lessen met de trainer (zie ook blended learning) versterkt het leereffect. Na een les met je trainer onthoud je gemiddeld 58% van je lesmateriaal. Voeg daar e-learning in de mix toe, en je retentiegraad stijgt meteen met een extra 25%.  

Die cijfers zijn niet verrassend. Want een taal leren, daar is commitment voor nodig! Je leert geen taal na 10 lessen met je coach. En je leert ook geen taal als je alleen e-learning modules doorloopt.  

Maar wat werkt er dan wel? Het antwoord is simpel: herhaling, herhaling en nog eens herhaling! En laat e-learning daar nu net een handige tool voor zijn.   

Sta ons toe het even te schetsen. Je bent receptionist en volgt een taaltraining Frans met je trainer. Het topic dat jij en je trainer volgende week gaan behandelen is telefoneren in het Frans. Je coach vraagt jou om de e-learning modules rond telefoneren in het Frans voor te bereiden voor de volgende les. Dankzij de e-learning kom je in de les aan met een rugzak vol woordenschat en sleutelzinnen rond telefoneren. In de les met je coach maak je van de gelegenheid gebruik om die woordenschat ook in de praktijk toe te passen; je doet een rollenspel met je coach. Na afloop van de les kun je de e-learning modules telefoneren in het Frans nog eens bekijken ter herhaling.  

In plaats van het topic één keer gezien te hebben, heb je het nu al 3 keer de revue zien passeren. Resultaat? Je internaliseert en automatiseert de sleutelzinnen rond telefoneren in het Frans.   

Mocht je nog niet overtuigd zijn van e-learning, dan lijsten we graag nog een aantal andere voordelen voor je op: 

  • Volledige controle: Als cursist heb je controle over je eigen leerproces. Je kiest zelf waar, wanneer en hoe vaak je leert. Even wat herhaling nodig? Dan loop je de modules van de training gewoon opnieuw door.
  • Altijd up-to-date: Je online training is à la minute aanpasbaar en altijd up-to-date.  
  • Snelle distributie: Jouw e-learning gebruik je in meerdere filialen, waar ook ter wereld. 
  • Kostenbesparing: Je hebt geen reiskosten, verblijfkosten of kosten van een extra leslokaal. 
  • Grote groepen: Door het gebruik van online modules (e-learning) speelt het aantal cursisten geen rol. Oneindig veel collega's kunnen ervan genieten! 
  • A la carte: Wat de inhoud betreft kan je eruit halen wat voor jou interessant is en links laten liggen wat je niet nodig hebt. Het is niet 'one size fits all'. 
  • Evaluatie: Je evalueert en registreert alles voortdurend. Van het start- en eindniveau van de cursist naar de feitelijk geleverde inspanningen en de prestaties. 
  • Flexibiliteit: Elke cursist volgt op elk moment en op elke plaats de online training. Zo vermijd je wachttijden door gebrek aan trainers of beschikbare plaatsen. 
  • Kennis opfrissen: Na afloop van de opleiding kan je de leerstof (of een gedeelte van de module) opnieuw raadplegen om zo jouw kennis op te frissen. 
  • Afwisselend: In een blended opleidingstraject biedt e-learning meer variatie. De ene dag heb je les met je coach; de andere dag maak je zelfstandig oefeningen op het e-learning platform. Bovendien beschikken e-learning tools ook over een gevarieerd aanbod aan oefensoorten: open vragen, invultaken, drag & drop oefeningen, polls, ...


Benieuwd naar hoe we al deze voordelen in detail uitspelen in onze eigen e-learning? Lees dan deze blog.

Het is nu wel duidelijk: e-learning heeft vele voordelen 

Toch is de keuze voor e-learning niet altijd evident. Het is belangrijk jezelf enkele vragen te stellen vooraf. Hebben de medewerkers toegang tot elektronische devices? Hebben ze ervaring met online leren? Kunnen ze zelfsturend werken? Zit leren ingebakken in de leercultuur van jouw organisatie?  

Want niet elke leersituatie leent zich tot e-learning. Aan jou om te beslissen of e-learning in jouw context maximaal rendeert 

elearning voor bedrijven

In welke context biedt e-learning de grootste meerwaarde?

E-learning als component van je leertraject kan veel voor je opleiding betekenen. Hoeveel hangt sterk af van onder andere je context, je doelgroep en je bedrijfscultuur.  

We illustreren het graag met enkele voorbeelden.
 

1. Grote groep mensen die dezelfde training volgen.

Heb je een grote groep mensen die dezelfde training moet volgen – en dus dezelfde content moet kennen? Dan is het interessant om (een deel van) die content in e-learning om te zetten. Het betekent vaak een investering in tijd en ontwikkeling vooraf. Maar op lange termijn rendeert het zeker.  

Hoe?  

Dankzij e-learning reduceer je het aantal contacturen omdat mensen voorbereid naar de les komen. De rol van de coach is vooral weggelegd om de e-learning content in de praktijk om te zetten. Je contactmomenten met een coach focussen zich dus op vaardigheden. 

Voor 1 of 2 trainingen is het misschien niet zo interessant om budget vrij te maken voor specifieke e-learning-ontwikkelingen. Maar wat als het gaat over 20 groepen? En wat als je de contacturen met de coach met 30% kunt reduceren? Dan is het de investering wellicht wel waard. 

We nemen even het voorbeeld van AZ Groeninge, waar we 150 verpleegkundigen opleidden. Daarvoor investeerde het Kortrijkse ziekenhuis in e-learning op maat voor Medisch Frans. We combineerden e-learning met contacturen met de trainer. De verpleegkundigen studeerden hard om zich de woordenschat en sleutelzinnen eigen te maken. Tijdens de sessies deden ze simulatie-oefeningen om de kennis en theorie om te zetten in de praktijk. We noteerden een gemiddelde leertijd van 40 uur (!) op de e-learning, bovenop de 24 contacturen. Doe dat maal 150 verpleegkundigen … Van een win-win gesproken!

2. Bezetting binnen je team.

Een training met contacturen heeft een grote impact op de werkroosters, of de bezetting in het team. Hoe groter de flexibiliteit in je planning, hoe beter voor je collega’s. Ook dat is een sterkte van e-learning. Denk maar aan een klantendienst. Die draait best op volle toeren; de telefoon rinkelt nagenoeg constant. De klant verwacht dan ook dat ze op elk moment iemand aan de lijn krijgen. Het is soms een huzarenstukje om een voltallig team in opleiding te krijgen. Dankzij e-learning krijgen je mensen de flexibiliteit om online te studeren. Wanneer het hen het beste uitkomt! Enkel zo kom je tot de meest efficiënte oplossing.

Bepaalde functies kennen een groter verloop dan andere; nieuwe collega’s komen en gaan. Je geeft nieuwe medewerkers snel toegang tot de content die zij nodig hebben om aan de slag te gaan. Zeker wanneer de materie niet complex is, is het interessanter om die content om te zetten in e-learning. In vergelijking met telkens opnieuw een nieuwe training te organiseren met een fysieke coach. Aanvullend kan je wel coaching voorzien, natuurlijk!

3. Herhaling als sleutel tot succes.

Als we het specifiek over taal hebben, dan stellen we dat herhaling één van de sleutels tot succes is. Je kan een trainer vragen om keer op keer op keer te oefenen op het correcte gebruik van de subjonctif. Of je kan je trainee vragen om online voor te bereiden, toe te passen in de les, en na de les een andere oefenreeks te geven... Naar het einde toe heeft je trainee de materie al 3x gezien. En blijft het beter hangen!
 

4. Aandacht van deelnemers tijdens de les.

Weet jij of je deelnemers aandachtig in de les zitten? We merken dat er weinig in vraag wordt gesteld als iemand een les fysiek heeft gevolgd. Heeft je collega de les wel goed begrepen? Heeft hij opgelet of was hij eerder e-mails aan het opvolgen? Met e-learning weet je zeker dat iemand de cursus heeft doorlopen. Want je traceert de activiteit in je rapportering. Als je slimme e-learning ontwikkelt, integreer je ook controle-momenten via quizzen of testjes.  

Tal van Belgische bedrijven zijn zich al bewust van de meerwaarde van e-learning in een opleidingstraject. Wist je dat meer van de helft van onze bedrijven een e-learning platform aanbieden aan hun medewerkers in het kader van een opleiding? Onderzoek bevestigt dat. En deze trend zet zich ook nog de komende jaren verder.

CTA_E-learning voor bedrijven_neem contact op

Hoe begin ik er nu aan om e-learning op te zetten voor mijn bedrijf?

Oké, je hebt het licht nu gezien. Je bent helemaal overtuigd van de talloze voordelen van e-learning. En de situaties waarin e-learning een échte meerwaarde biedt.  

Tijd dus om e-learning op te zetten voor jouw bedrijf! We doen dat in 9 stappen. 

Stap 1: Wie is je doelgroep?

Als L&D-verantwoordelijke vertrekken we maar al te graag vanuit ons eigen standpunt bij het ontwikkelen van e-learning: wat wij – en dus het bedrijf – willen. Herkenbaar? 

Laten we meteen die valkuil mijden. 

Draai het liever om! En zet je medewerkers centraal. De e-learning is uiteindelijk voor hen bedoeld; het zijn tenslotte zij die je tools in de praktijk gaan gebruiken.  

Wat verwachten ze van hun opleidingstraject? Wat willen ze leren? Welke plaats vinden zij dat e-learning krijgt in hun training? Hoe leren ze graag? En beter nog: hoe leren ze het beste? 

Al te vaak wordt er in hokjes gedacht op basis van opleidingsniveau, leeftijd of functie van de medewerkers. We kennen de clichés: jongeren lezen niet meer, arbeiders zijn niet te motiveren voor e-learning, de boomers zijn niet computervaardig. Laat je er niet door vangen! Vaak blijken de clichés veraf van de waarheid!  

Want niet elke millennial leert het beste op een digitale manier. En wie zegt dat arbeiders slechter scoren met online tools? Wij vast en zeker niet. Wist je dat de e-leertijden van onze blue collar workers van de opleiding Nederlands op werkvloer beter zijn dan welke andere opleiding en doelgroep dan ook?  

Denk dus niet te snel dat je je doelgroep kent. En let op met assumpties en vooroordelen die je hebt rond leeftijd, geslacht, functie of achtergrond. Mythes zijn er om ontkracht te worden ;-) 

Praat met je doelgroep en kom erachter wat zij van hun opleidingstraject verwachten.  

Geef je organisatie ook de tijd om een bepaalde leercultuur te ontwikkelen. Want niet elke collega is bereid om opleiding te volgen. Onze tip? Start met zij die echt gemotiveerd zijn. Enthousiasme werkt aanstekelijk; de anderen volgen wel. 

Stap 2: Wat zijn de leerdoelen van je doelgroep?

Je kent je doelgroep, je snapt hoe zij het beste leren, je bent je bewust van hoe ze tegenover de opleiding staan. Tijd voor stap 2!  

Stel op voorhand leerdoelen op. Het is cruciaal om vast te stellen wat je collega’s willen bereiken met de opleiding. Voor ze ermee van start gaan!  

Met de doelstelling probeer je de volgende vragen te beantwoorden: 

  • Wat willen we bereiken met de opleiding in het algemeen? En wat willen we specifiek bereiken met de e-learning? 
  • Waarom willen we dit bereiken? 
  • Binnen welke tijd willen we dit bereiken? 

Gebruik hiervoor het SMART-principe. Je doelen zijn specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realistisch en tijdgebonden. Om je op weg te helpen, geven we je twee goede en slechte voorbeelden van doelstellingen.

  • “Ik wil dat mijn onboarding training ervoor zorgt dat al onze nieuwe medewerkers 6 weken nadat ze zijn gestart volledig zelfstandig hun functie uitoefenen.” 
  • “Ik wil dat de ROI stijgt met 2% bij mijn e-learning course Engels voor Managers."

Wil je meer voorbeelden SMART-leerdoelen voor je taaltraining? Lees dan deze blog

Zo, je leerdoelen zijn wel duidelijk. Voor jezelf! Het is minstens even belangrijk dat ook je medewerkers duidelijk weten waarom ze e-learning doen. En wat ze ermee moeten bereiken. 

Neem nu arbeiders als voorbeeld. Hun e-learning tijdens Nederlands op de werkvloer is doorgaans heel goed. Omdat het voor hen heel duidelijk is wat ze eruit halen: de ploegbaas beter begrijpen, bepaalde machines bedienen, ongevallen vermijden, …  

What’s in it for me? Het is cruciaal voor het succes van je opleidingstraject. 

blcc.bewp-contentuploads202002AdobeStock_211754836-1

Stap 3: Welke plaats krijgt e-learning in het volledige opleidingstraject?

Nu je je leerdoelen en je doelpubliek scherp hebt gesteld, is het tijd om de e-learning zelf onder de loep te nemen.  

Denk na over welke plaats e-learning inneemt in de globale training. Zal e-learning de contacturen met de trainer volledig vervangen? Of is het een interessante aanvullen op lesmomenten met de coach?  

Kies je ervoor om e-learning met contactmomenten met trainer te combineren en ga je dus voor blended learning? Dan is het ook interessant na te gaan hoe die twee met elkaar verbonden zijn. Enerzijds qua timeline: plan je e-learning in vóór de les als voorbereiding, tijdens als ondersteuning, of erna als herhaling? Anderzijds qua inhoud: welke materie van de opleiding vul je via e-learning modules in en welke materie doceert de trainer? 

Stap 4: Selecteer de juiste e-learning platform tool

Je bent natuurlijk niet nieuw in de L&D-wereld. De kans is dus reëel dat je al e-learning tools in huis hebt. Misschien ben je op zoek naar andere?  

We dagen je alvast uit om even kritisch na te denken over de volgende 4 aspecten. In welke mate zijn ze belangrijk voor jouw organisatie? Of in welke mate mis je ze in je huidige e-learning tool? 

  • Data capteren. Elk kwalitatief e-learning pakket doet het, data van je leerders bijhouden. Maar hoe makkelijk haal je het eruit? Communiceert de data van je e-learning met data uit andere systemen? 
  • Jouw digitale leercultuur. Bestaat die al jaren? Of staat die nog in zijn kinderschoenen? Wanneer je pas start met digitaal leren, zoek je best een tool die gamification biedt. Kun je met jouw e-learning pakket punten en badges verzamelen? Ontvang je certificaten bij het afwerken van een module? Zo blijft het leuk voor je medewerkers en hou je de motivatie hoog. 
  • Je e-learning tool is meestal een lege doos. Ze bevat doorgaans geen lesmateriaal of content. Heb je zelf niet de middelen om je eigen inhouden te ontwikkelen? Zorg dan voor een tool met eigen bibliotheken of die je toelaat om externe content binnen te halen. 
  • Wie zal je e-learning ontwikkelen? Niet alleen je leerinhouden moeten ontwikkeld worden, ook je platform zelf! Wie neemt die verantwoordelijkheid op zich? Een ervaringsdeskundige uit het veld of een ontwikkelaar? Zorg er in elk geval voor dat je de tool zelf na lancering nog makkelijk kan aanpassen.

Eerst het denkwerk, dan de tool. En niet andersom! Laat je in de keuze van de tool niet beïnvloeden door catchy platformen en dure woorden. Een goede voorbereiding is het halve werk. De 4 bovenstaande punten moeten je helpen om je keuze evenwichtig te maken. 

Bij BLCC kozen we voor een e-learning platform van CrossKnowledge.

Stap 5: Wat zijn de succescriteria van e-learning?

In een vorige stap definieerde je al de leerdoelen van je medewerkers. Een stap in de goede richting! Maar we zijn er nog niet.  

Als L&D-manager moet je ook durven becijferen wanneer die leerdoelen ook effectief bereikt zijn. Anders gezegd: wanneer is je e-learning een succes?  

Zo is het achterhaald om te denken dat je e-learning een succes is als alle modules van A tot Z doorlopen zijn. Misschien hebben je collega’s al halverwege de module alles opgepikt wat ze nodig hebben?  

Het succes van je e-learning hangt uiteraard samen met je doelstellingen. En die zijn niet voor elke organisatie of zelfs elke medewerker dezelfde. Durf dus te differentiëren in je succesfactoren. Voor jouw salesteam is de e-learning misschien een succes als ze klantvriendelijker kunnen communiceren, terwijl het voor jouw accountants belangrijk is dat ze efficiënter leren samenwerken. Met andere woorden, e-learning moet wel een meetbaar resultaat in de praktijk beogen. Een zekere gedragsverandering. Deze kan klein of groot zijn. Maar moet vooraf wel duidelijk bepaald zijn.  

Twee voorbeelden van succescriteria: 

  • “Minstens 95% moet de training gevolgd hebben binnen 5 weken.”
  • “Minstens 80% moet nu expert niveau hebben van medicijnen. Ze moeten nu in staat zijn om de klant te voorzien van medicijnen, zonder hulp van de leidinggevende in te schakelen.” 

Stap 6: Ontwerp de structuur + vormgeving van je e-learning pakket

Nagenoeg iedereen leert beter met structuur. Nietwaar?  

Daarom is het van belang dat je e-learning modules een logische opbouw hebben. Van makkelijk naar moeilijk. Van passieve kennis naar actieve kennis. En voor taal: van woordjes leren, naar sleutelzinnen drillen, tot zelf zinnen produceren in dialogen. Kennis bouw stapsgewijs je op!  

Denk daarnaast ook goed na over afwisseling. Varieer tussen theorie en praktijk, waardoor je dezelfde materie telkens op een andere manier serveert. Herhaling is key! Zo verzeker je een succesverhaal voor je medewerkers op het e-learning platform. Daarenboven verhoog je zo de kans dat je de leervoorkeur van jouw medewerkers aanspreekt. De éne leert beter door te lezen, de andere door te luisteren en nog een andere door oefeningen te maken. Door te variëren in activiteiten en dezelfde inhoud op verschillende manieren aan te bieden, verhoog je de kans dat de leerstof ook effectief wordt opgeslagen. En uiteindelijk toegepast!  

Maar naast je content, en hoe die is opgebouwd, is ook interactie belangrijk voor je cursisten. Dit maakt e-learning aantrekkelijker voor je medewerkers. En ze houden de informatie langer vast! Zo kun je open vragen afwisselen met een poll; en een video met een invulvraag.  

Door interactie in te bouwen, verhoog je de betrokkenheid van je medewerkers. Ze zullen, zoals het woord het zegt, actie moeten ondernemen. Die interactie neemt verschillende vormen aan: van aanvinken wat je afgewerkt hebt, tot het invullen van een poll, een zelfevaluatie doen of een open vraag beantwoorden. Vermijd dat medewerkers doorheen pagina’s vol informatie moeten klikken zonder iets te doen 

Een laatste kanttekening: hoewel de structuur van je opleidingstraject vooraf bepaald is, laat je de mensen ook best de kans om hun eigen opbouw te kiezen. Bied daarom de inhouden ook als stand-alone aan. Van theorie naar oefeningen of omgekeerd? Laat het aan de cursisten afhangen! 

e learning blcc

Stap 7: Het is tijd om content te creëren voor je e-learning

Je weet nu hoe je jouw e-learning tool wilt vormgeven. Het is tijd om te starten met het creëren van de content en het lesmateriaal. 

Microlearning for the win

E-Learning kan je op verschillende schalen aanbieden: van een uitgebreid traject van verschillende weken tot microlearninghet aanbieden van korte leeractiviteiten van 5 à 10 minuten. Vooral microlearning wint de laatste tijd aan populariteit bij leerprofessionals. 

Bij microlearning biedt je leerinhoud aan in kleine hapklare brokjes. Dat, in combinatie met herhaling, zorgen voor het succes van je e-learning. Door kleine stukken content aan je leerders te serveren, onthouden ze die beter. Resultaat? Ze scoren goed op de oefeningen en op de test aan het einde van de module. Op die manier houd je de motivatie om verder te leren hoog!  

Bovendien vallen ze gemakkelijk in te passen in het drukke werkschema van jouw collega's. Die hoeven niet te puzzelen om tijd vrij te maken voor een vormingssessie, maar leren tussen het werken door een kwartiertje online.

Meer weten waarom je je e-learning content moet omzetten in snackable content? Je leest het hier

Stap 8: Ga je content uittesten op het terrein voor je het lanceert

De structuur van je e-learning modules staat op punt. De inhouden en content zijn klaar om gebruikt te worden. Klaar om te lanceren?  

Wacht toch nog héél even. En neem even de tijd voor een reality check.  

Je vroeg input van je doelgroep bij het uitwerken van je e-learning platform. En waarom zou je het niet doen voor je het finaliseert?  

Ga naar de eindgebruiker en test je e-learning en haar content uit. In het echt! Is je structuur wel zo logisch als je dacht? Zijn de online-oefeningen niet te moeilijk? Of zijn ze net te makkelijk? 

We raden je aan om ook je inhouden af te toetsen. Zeker wanneer het gaat over specifieke en technische learning content. Als L&D-manager ben je misschien wel op de hoogte van vele takken van je bedrijf. Je kan nooit op elk gebied een expert zijn. Hoe graag je dat ook wilt.  

Stap 9: Evalueer de traning en maak aanpassingen waar nodig

Je e-learning platform is live. Proficiat!  

Maar dat betekent niet dat jouw werk erop zit. Sorry to burst your bubble 😉 Nu komt het echte werk: evalueren, evalueren en evalueren.  

Met een e-learning tool zie je in één oogopslag alle data van de trajecten. Hoeveel collega’s hebben de training binnen afzienbare tijd afgerond? Wat was hun gemiddelde score? Hebben bijna al jouw collega’s 100% behaald op bijna alle modules? Dan was je module waarschijnlijk niet challenging genoeg. 

Maar hou ook ruimte voor feedback van je medewerkers. Hoe verliep de globale opleiding? Wat ging goed en wat liep minder vlot? Wat vonden mensen van je e-learning? Hoe toegankelijk vonden ze je online platform? Zij waarderen het dat je hen om feedback vraagt. De feedback gebruik je weer om de e-learning aan te passen en te optimaliseren.

CTA_E-learning voor bedrijven_ontdek hier ons platform

Conclusie: bezint eer ge begint.

Nee hoor, hier bedoelen we helemaal niets verkeerds mee ;-)  

Alleen dat het opzetten van e-learning voor jouw bedrijfsopleidingen complexer is dan het op het eerste zicht lijkt.  

Daarom geven we je enkel nog deze laatste tips mee.  

Haal e-learning experts in huis en laat je door hen begeleiden.  

Spreek met ervaringsdeskundigen die enkele maanden geleden in hetzelfde schuitje zaten, op zoek naar de ideale e-learning. Wat was hun ervaring? In welke valkuilen zijn zij getrapt? En hoe vermijd jij ze?  

En last but not least, vergeet vooral je eigen mensen niet. Ga met hen in discussie en bekijk samen wat ze nodig hebben. Het zijn tenslotte zij die je e-learning zullen gebruiken.  

Te veel bedrijven bieden of maken e-learning 'zomaar' aan. Zonder de praktijk of transfer naar de praktijk in het achterhoofd te houden. The success of your e-learning is measured in the effect is has in practice. Want da’s uiteindelijk wat je met je e-learning wilt bereiken. 

CTA_E-learning voor bedrijven_contacteer mij